טיול עם ילדים

לטייל עם הילדים ולשרוד – איך לתכנן את הלו”ז?

התשובה התמציתית היא, קודם כל, לאטטטטטטטטטטט! לא לתכנן לאט, אלא לטייל לאט. לפני כמה שנים, כאשר עוד חיינו את החלום וטיילנו בזוג, יכולנו למלא 12 שעות ביום בטיול ברגל בעיר או בטבע. הספיקו לנו מעט הפוגות והרצון עז לבלוע את העולם ואת מה שיש לו להציע נתנו לנו אנרגיה מנטלית ופיסית. המעבר לטיול עם ילדים דורש שינוי מהותי בצורת החשיבה ובעיקר התכווננות למקצב אחר, איטי יותר, שהוא הכרחי להצלחה של טיול (עם ילדים).

חשיבותה של השגרה

לילדים יש את הריתמוס שלהם. הם מורגלים לקום כל בוקר, ומצפים לשגרה הקבועה שלהם ולמסגרת שכוללות את הפעילויות, התנומות, המשחקים והפנאי, אכילה ושינה. היציאה מהשגרה מחייבת ליצור לוח זמנים חלופי שגם אם הוא שונה מהשגרה היום-יומית, עדיין עליו להתחשב במאפיינים של הילדים הספציפיים שלכם כמו הגילאים שלהם ומה שתואם גיל, מה שעובר עליהם בתקופת הנסיעה ובהעדפות שלהם. ארוחות ערב עם ילדים בגיל הרך, למשל, רצוי לתכנן בשעה מוקדמת אם מדובר במסעדה, או בשעה מוקדמת בדירה בשעה הרגילה של הילדים כדי לשמור על השגרה המוכרת להם.

כשהילדים קטנים מאד (עד גיל זחילה), מלבד “מקדם האיטיות” שיש להלביש על כל תכנית (העריכו כמה זמן לוקחת פעולה שלכם והכפילו ב-1.5) אין יותר מדי במה להתחשב. תינוקות רכים יכולים לישון בעגלה או במנשא, לאכול באמצעות בקבוקים או הנקה בכל מקום. הם אינם משליטים טרור כאשר נגררים עם המבוגרים לסיור בוותיקן (תתחילו ולא תצליחו לצאת משם) או באחד משווקי הוינטג’ של מזרח-מרכז אירופה.

ככל שהילדים גדלים, אמנם יורד הצורך בטיפול האינטנסיבי בהם, אך הם מפתחים רצונות וצרכים מורכבים יותר ולו”ז הטיול צריך להתחשב ביכולות הקשב שלהם, תחומי העניין וגורמי המוטיבציה שלהם. אתם צריכים להבין שילדים לא יכולים ולא צריכים להיות בפעילות 24 שעות ביממה, וזמן מנוחה, טעינה והעסקה עצמית הם חשובים וצריכים להוות חלק מהתכנון היום-יומי בלו”ז.

טיול עם ילדים
שניים ישנים על הדרך, תענוג!

כאשר נווה שלנו היה בן 4 וחצי חודשים נסענו לטיול משפחתי מורחב למלטה. התמונות מעידות שתנועת ה”נענוע על הידיים” הייתה השגיחה ביותר באותו טיול. הוא ישן לאורך כל היום ובכל מקום ולכן לא היה צורך להתחשב בצרכים של הניו-בורן הקטן במהלך הטיול. קשה להגיד שמלטה השאירה עליו רושם כלשהו. אולי בעצם כן, לכו תדעו.

כדאי לעשות תחקיר מקדים על גינות שעשועים/פארקים/כיכרות מותאמות לילדים. כך תוכלו לקיים הפוגות וזמנים המדמים את זמני אחר-הצהריים של הילדים בשגרה המקומית שלהם. ברומא למשל, אין גינות שעשועים לילדים (למעט שתיים מאד לא אטרקטיביות) וכך גם במלטה- דבר שלקח לנו זמן רב לחקור ולהבין. לחלופין באתונה, נהנינו הן מגני שעשועים והן מפארק לאומי עם צבים וברווזים שניתן להאכיל בסמוך למקום הלינה שלנו.

פחות זה היותר החדש

כמה לדחוס ביום אחד? טיול עם ילדים דורש הורדת הילוך וצמצום של יעדים ואטרקציות. טיול איטי שמתמקד בחוויות ולא בהספק הוא מותאם יותר עבור הילדים הקטנים. הוא דורש גמישות מחשבתית, הסתפקות בחלקי והשלמה עם העובדה שלא יהיה ניתן להספיק הכול. אתם כבר לא זוג צעיר ומלא תשוקה.

נסיעות ברכב עם ילדים דורשות התארגנות גם בהיבט לוח הזמנים וגם בתכנון מקומות הלינה. אם למבוגרים אין בעיה “לתפור” 3 שעות נסיעה משדה התעופה למקום הלינה, הרי שילדים מתקשים בנסיעות ממושכות וללא עצירות מתוכננות, צפו לסיוט. קל וחומר כאשר הנסיעות מחוברת ליום הטיסה, שם הקטנים השקיעו מאמצים בשדה התעופה ובטיסה עצמה.

אנחנו ממליצים להיות מאד צנועים בתכנון המרחקים של הנסיעות, ולהשאיר בלו”ז עודפי זמן רבים מתוך הבנה שדברים עשויים להיות איטיים ויש להתכונן לכך. כל עצירה לשירותים/החלפת חיתול או לאוכל יכולה להתארך ולעכב את לוח הזמנים. אם הוא תוכנן בצורה צפופה מידי, העיכובים עלולים להביא את המבוגרים והילדים כאחד לחוויה רגשית של לחץ ובהילות, חוויות שניתן להימנע מהן.

נסיעות ארוכות כדאי לתכנן על שנת הצהרים של הילדים או לחלופין לעצור בתחילתן היחסית, לעצור לארוחת ערב, להלביש בפיג’מות ולהביאם למקום הלינה בעודם ישנים ומתוקתקים. כך תוכלו למקסם את שעות הערות של הילדים, ולא להעיק עליהם בנסיעה ארוכה כשהם ערים. בחירת מקום לינה מרכזי (בעיר או ב”טיולי כוכב”) יכולה לחסוך זמני נסיעה רבים ומיותרים ולהפוך את הטיול ליעיל ואפשרי יותר גם לילדים.

לו”ז לו”ז סיטיואיישן

אז תכל’ס – איך בונים לו”ז?

תחילת תכנון הלוז דורש הכנת טבלת לו”ז בסיסית, המחולקת לחלקי היום השונים (בוק/ צהריים/ ערב). אצלנו יש שורה נפרדת לנושא הארוחות, אבל זה באמת תלוי ברמת הפירוט שמתאימה ונוחה לכם. הטבלה שהכנתם אמורה לשקף את הזמן שנכון למשפחה שלכם להתחיל יום טיול, לסיים יום טיול, הפוגות ל”טעינה” במקום הלינה, “זמן ילדים” בגינות שעשועים או בפארק המותאם לילדים. וכמובן, זמן תמרון למנהלות לילדים (מקלחות, טקסי שינה, זמן משחק חופשי במקום הלינה וכו’).

אחרי ששלד הטבלה מוכן (תתאפקו, למטה יש דוגמה להורדה) מסמנים מהם יעדי ה”חובה” מבחינתכם בלו”ז ומשבצים אותם לאורך השבוע. שימו לב שאתם משאירים בלוח הזמנים זמן משמעותי ל”מקרים ותגובות”, והרבה אוויר לשינוי התוכניות מכל סיבה שעלולה לצוץ, עם צניעות לגבי ההספק ואינטנסיביות הטיול.

בהמשך, מוסיפים ברשימה צידית יעדי “nice to have” שיהיה ניתן להוסיף אם מספיקים או אם חלק מהתוכניות המקוריות לא יוצאות לפועל. בכל מה שקשור לתכנון האוכל בטיול, הכניסו לתוך הטבלה שלכם כפי שנראה לכם מתאים למשפחה שלכם. אצלנו למשל ארוחות בוקר וצהרים אנחנו אוכלים עם הילדים אך ארוחות ערב הילדים אוכלים במקום הלינה ואנחנו אוכלים מאוחר יותר.

אם הילדים מעוניינים בהבעת דעה לגבי המסלול, הלו”ז או האוכל (תלוי בגילם וגם עד כמה הם אוהבים להיות בעניינים ולבחור), משתפים אותם בלוז; בשלב התכנון, לפניו או כאשר הלוז הבסיסי מוכן. שיח ושיתוף לגבי הלוז יכולים לאפשר לכל בני המשפחה להביא מהמשאלות שלהם כך שהלוז ישקף את ההעדפות של כולם ויקל על שיתוף הפעולה והפירגון ההדדי. למתקדמים אפשר להוסיף ללוז תזכורות כגון מציאת מקום אחסון, הזמנת מונית לשדה התעופה, קניות בסופר וכו’.


הנה תרשים לו”ז שיצרנו עבור טיולים עם הקטנים שלנו, להנאתכם – לחצו להורדה.